Deze term kom je vrijwel overal tegen als je met websites te maken hebt. Voor dit blogbericht houdt dat in ‘hoe lang een bezoeker op de website blijft voordat ze de site verlaten’. (Dit is dus iets anders dan een nieuwsbrief bounce rate!)

Zoals wij al eerder schreven in ons artikel over wanneer het tijd is voor een rebranding, is een bounce rate belangrijk om in te schatten of jouw website doet wat het moet doen. Echter: een hoge bounce rate is niet standaard slecht! Dit leggen we voor je uit.

Wanneer is een hoge bounce rate slecht?

Een bounce rate is slecht wanneer het merendeel van jouw bezoekers op een pagina terechtkomt waarbij de bedoeling is dat ze verder klikken binnen de site zelf. Denk dus bijvoorbeeld aan de homepage. Deze pagina dient mensen uit te nodigen om verder te klikken en lezen en heeft zelden de volledige informatie waar een bezoeker naar op zoek is. Wanneer mensen dus heel snel afhaken en de site verlaten, zit er iets niet goed op deze pagina.

Ook voor E-commerce websites is een lage bounce rate enorm belangrijk. Je wilt tenslotte producten verkopen. Als mensen direct met regelmaat afhaken, heb je dus een hoge bounce rate én minder omzet.

Wanneer is een hoge bounce rate geen reden om je zorgen te maken?

In het kort: in alle gevallen waar de bezoeker de benodigde informatie heeft gevonden. Een goed voorbeeld is onze Websites voor Powerwomen actie van begin 2023. Via online advertenties en flyers zijn bezoekers op onze landingspagina beland. Hier staat eigenlijk alle informatie die uitnodigt tot een gesprek en dus hadden wij voor deze pagina een hoge bounce rate. Geen reden tot paniek, want wij hebben meerdere klanten kunnen helpen aan een nieuwe site dankzij deze pagina!

Omdat de landingspagina direct overging tot contact, was de bounce rate dus verklaarbaar en geen negatieve indicatie van de pagina zelf.

Welke bounce rate is goed voor mijn site?

Dit ligt heel erg aan het type website dat je hebt. Google geeft de volgende richtlijnen als acceptabele bounce rates aan:

10 – 30% Online services

20 – 40% eCommerce

30 – 50% Leadgeneratie websites

40 – 60% Content sites

70 – 90% Landingpagina’s

70 – 98% Blogs

Je ziet dat de percentages enorm verschillen. Daarbij moet je ook rekening houden met de context van de pagina’s zelf. Onze Websites voor Powerwomen actie heeft tot conversies geleid, waardoor de bounce rate niet meer relevant was.

Als je op een content pagina een hoge bounce rate hebt, geeft dit echter aan dat de content de bezoekers niet aanspreekt. Hierop kun je dan weer goed inspelen en de bounce rate verlagen.

Hulp nodig bij je site?

De bounce rate verlagen is onderdeel van een goede SEO marketing strategie. Wij helpen je graag om jouw site te analyseren, jouw behoeften in kaart te brengen en de site te optimaliseren. Heb je interesse? Kom dan gerust langs voor een kop koffie en gezellig gesprek!

Deel dit bericht op social media:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email