Nieuwsbrieven zijn een belangrijke tool voor het opbouwen en beheren van klantrelaties. Wist je dat maar liefst 93% van de Nederlanders is ingeschreven op nieuwsbrieven? Tel daarbij op dat wij onze e-mails gemiddeld 1 tot 6 keer per dag checken en tot wel 75% van ons weleens iets kopen naar aanleiding van een nieuwsbrief en je ziet eigenlijk al direct waarom nieuwsbrieven eigenlijk onmisbaar zijn.
We weten dus waarom nieuwsbrieven belangrijk zijn, maar hoe maak je nu een goede nieuwsbrief?
Weet wie je doelgroep is
Een nieuwsbrief moet de ontvanger goed aanspreken. Kijk dan ook goed naar je doelgroep en wat je aanbiedt. Eén nieuwsbrief naar een grote lijst relaties is alleen van toepassing als de inhoud ook voor iedereen relevant is.
Verkoop je diensten of producten, en heb je verschillende acties? Overweeg dan om je relatiebestanden in groepen te verdelen. Gepersonaliseerde nieuwsbrieven op basis van koopgedrag en bekende interesses hebben een grotere kans op conversies (dus het klikken op links en kopen van producten of diensten) dan algemene nieuwsbrieven die naar het hele relatiebestand gestuurd worden.
Ontvangers kunnen gesegmenteerd worden op basis van demografische gegevens, interesses of andere gegevens die bij je bekend zijn. Dit is ook een goed moment om na te gaan of het aanmeldformulier van de nieuwsbrief eventueel aangepast kan worden om deze gegevens te verzamelen.
Blijf actief en wordt niet vergeten
Het is natuurlijk belangrijk om aanwezig te zijn op social media en je website op orde te hebben. Nu is het ook zo dat de kans groot is dat mensen vluchtig langs jouw content scrollen en je snel in de vergetelheid geraakt.
Met een nieuwsbrief genereer je interactie met een ontvanger en breng je de aandacht weer terug op jouw bedrijf.
Nieuwe leads genereren
Het mooie van nieuwsbrieven is het dat een zeer effectief marketingmiddel is. Zolang je relevante berichten uitstuurt en je inboxen van ontvangers niet vol spamt, is de kans klein dat mensen zich uitschrijven.
Met nieuwsbrieven tools kun je ook goed bijhouden hoeveel mensen zich voor jouw nieuwsbrieven inschrijven, hoeveel mensen de nieuwsbrieven openen en op welke links ze klikken. Dit kan waardevolle informatie zijn om te achterhalen waar de aandachtspunten voor jouw bedrijf liggen en welke content het goed of minder goed doet.
Kwalitatief goed inhoudelijke content
Belangrijk is dat de inhoud van je nieuwsbrieven kwalitatief goed moet zijn. Met ongeveer 90% educatieve content en 10% promotie zit je eigenlijk precies goed. Mensen haken meestal af van sales tactieken als dit de inhoud overheerst. Vertel een verhaal en maak de promotie slechts een klein onderdeel daarvan.
Denk eraan dat je voor mensen content maakt. Zorgen voor een persoonlijke connectie met de ontvanger door middel van een pakkende tekst zorgt voor conversies en voorkomt uitschrijvingen.
Blijf herkenbaar, gebruik je huisstijl en blijf toegankelijk
Herkenbaarheid is één van je sterkste punten als een bedrijf. Jouw huisstijl, dus het logo, de kleuren en het lettertype, zijn vaak de eerste herkenbare punten voor iemand die jouw nieuwsbrief opent voordat ze de content doorgenomen hebben. Zorg er dan ook voor dat deze gelijk zijn aan de huisstijl van je website en je bedrijf. Dit draagt bij aan een professionele indruk.
Ook scoor je heel makkelijk extra punten als je nieuwsbrief toegankelijk is. Dit houdt in dat alle afbeeldingen ook alt teksten bevatten voor mensen die screen readers gebruiken en dat de teksten makkelijk leesbaar zijn voor de meeste mensen. Wees je ervan bewust dat toegankelijkheid namelijk ‘brand loyalty’ verhoogt!
Heeft je bedrijf PR en communicatie nodig?
Bij ‘t Swarte Schaap verzorgen wij met veel plezier het beheren van PR en communicatie voor klanten. Als je interesse hebt in het maken en versturen van nieuwsbrieven maar je weet niet goed waar je moet beginnen, of je komt tijd tekort, kun je altijd bij ons terecht!