Om de juiste doelgroep te kunnen bereiken is het belangrijk om te weten op welke social media kanalen je doelgroep actief is. Dit zijn de populairste platformen van dit moment.
Op nummer 1 staat Whatsapp. 9,7 miljoen Nederlanders maken dagelijks gebruik van WhatsApp.
Wat opvalt bij WhatApp is de afname van dagelijkse gebruikers onder de groep 20-29 jarigen. Deze groep gebruikt WhatApp een stuk minder intensief. Zo is het dagelijks gebruik het afgelopen jaar bij deze groep afgenomen van 84 procent naar 74 procent.
Op nummer 2 staat Facebook met bijna 7 miljoen dagelijkse Nederlanders gebruikers.
Facebook blijft populair, hoewel het gebruik de afgelopen jaren wat aan het teruglopen is. Het teruglopen van dagelijkse gebruikers is voornamelijk te danken aan de groep 20-29 jarigen. Ondanks de lichte afname biedt Facebook je nog steeds goede kansen voor o.a. social media advertentie campagnes.
Bron: marketingfacts
Instagram staat op een goede derde plek met zon 4 miljoen dagelijkse gebruikers.
De focus bij Instagram ligt de laatste jaren steeds meer op video’s. Dit zijn bijvoorbeeld Reels en IGTV video’s. Dit platform is vooral populair onder jongeren tussen de 15-19 jaar (ruim 73% heeft een account). Onder de groep 20-39 jaar wordt het steeds populairder, waardoor Instagram ook voor een volwassen publiek steeds meer geschikt is. Het totaal aantal gebruikers steeg het afgelopen jaar met 11%.
Youtube
Youtube is flink gestegen het afgelopen jaar. 3,5 miljoen Nederlanders gebruiker het platform op een dagelijkse basis. Dat is 14% meer dan het jaar ervoor. Het totaal aantal gebruikers is gestegen van 9,1 miljoen naar 9,3 miljoen in het afgelopen jaar.
Snapchat
Op nummer 5 staat Snapchat met 1,9 miljoen dagelijkse gebruikers. Opvallend hierbij is dat Snapchat de stijgende lijn weer heeft te pakken, na een periode van terugval. Veel jongeren haken af terwijl het gebruik onder de groep 20-29 jarigen juist toeneemt.
Opvallend: TikTok
Een opvallende ontwikkeling is de groei van de social media TikTok. In het afgelopen jaar is het platform gegroeid van 1,7 miljoen gebruikers in 2021 naar 3 miljoen gebruikers in 2022. Van deze 3 miljoen gebruiken 1,6 miljoen Nederlanders TikTok op dagelijkse basis.
TikTok is een platform waar je video’s op kan plaatsen. In een korte periode is TikTok erg bekend geworden. In 2020 is het gebruik flink gestegen, toen was dit platform vooral populair onder tieners. Sindsdien is TikTok ook populair geworden onder twintigers en veertigers.