Hoe zorg je ervoor dat mensen je site beter vinden? Naast dat het belangrijk is om een goede tekst te schrijven en een snelle website te hebben, komen er een aantal andere factoren bij kijken.
Technische SEO
Responsive designs kunnen niet missen
Ongeveer de helft van website bezoeken gebeuren via mobiele apparaten. Kies daarom voor een website design dat ook op kleine schermen responsive is! (Dus het verkleint mooi.) Ook al heb je enorm interessante content en bruikbare informatie die voor bezoekers belangrijk is, als je site niet werkt op kleine schermen dan zullen zoekmachines jouw website minder snel tonen. Dan is de site minder goed te vinden!
Snelle website laadtijden helpen enorm
Hoe snel laadt je website in? Binnen 3 seconden? Of duurt het langer dan zelfs 5 seconden voordat de pagina geladen is? Hoe langer het duurt voordat de website zichtbaar is, hoe sneller een bezoeker afhaakt en de site verlaat voordat deze bruikbaar is.
Is je website traag? Je kunt deze zelf al optimaliseren op de volgende manieren:
- Sla afbeeldingen op als JPG of WebP. Zorg dat deze het liefst niet veel groter zijn dan 100kb.
- Gebruik geen onnodige plugins.
- Maak gebruik van optimalisatie plugins.
- Laat bezoekers zelf bestanden downloaden wanneer ze ergens op klikken, in plaats van dat het voor hen geopend wordt. Vooral als je veel documenten aanbiedt of filmpjes plaatst, bespaar je hier laadtijd mee.
Loopt de site nog steeds niet lekker ondanks deze aanpassingen? Dan is het mogelijk dat je hostingpakket niet toereikend is. Of dat je CSS- en Javascript-bestanden niet geoptimaliseerd zijn. Het is raadzaam om hier niet zelf aan de slag te gaan als je niet bekend met websitecodes. Gelukkig staan onze specialisten klaar om jouw website snelheid te optimaliseren.
Een goede linkstructuur
De links op een website zijn net een navigatiekaart. Hoe beter de linkstructuur is, hoe beter een zoekmachine leert welke pagina’s het belangrijkste zijn. Stop het hoofdmenu dus niet helemaal vol met alle links, maar organiseer het netjes en structureel. Zorg daarbij ook dat je vanuit verschillende pagina’s terug linkt naar de belangrijkste pagina’s op de site.
Als je niet zo goed weet hoe je dit moet organiseren, denk dan aan een landkaart. De hoofdsteden zijn jouw belangrijkste pagina’s, en de dorpjes rondom verwijzen naar de hoofdsteden door middel van bordjes. Een website heeft een soortgelijke opzet, waarbij je vanuit een groter aantal pagina’s kunt verwijzen naar een kleiner aantal belangrijke pagina’s.
Verwijs naar pagina’s op jouw site alleen met tekst die ook daadwerkelijk relevant is voor de pagina waar je naartoe linkt. Link dus niet naar een pagina over breigaren met de tekst “bouw je eigen computer”. Een goede linkstructuur heeft altijd relevante tekst!
XML Sitemap voor zoekmachines
Om zoekmachines te helpen alle pagina’s te vinden, gebruiken we XML sitemaps. Als je een CMS gebruikt zoals WordPress, wordt deze automatisch aangemaakt en hoef je verder niets te doen nadat je deze hebt toegevoegd in Google Search Console. Anderzijds moet deze handmatig opgezet worden.
On-page SEO
De site beter vinden via een zoekwoordenonderzoek
Een van de meest belangrijke onderdelen dat ervoor zorgt dat mensen jouw site beter vinden is het zoekwoordenonderzoek. Hierbij gebruik je jouw kennis, research and verschillende tools om de beste zoektermen voor jouw site te vinden.
Omdat dit niet automatisch gegenereerd kan worden is het een tijdrovend klusje. Stel jezelf de vraag: als ik deze informatie of dit product nodig heb, welke zoekterm zou ik gebruiken om dit te vinden? Als jouw site of product hele specifieke termen gebruikt die een gemiddelde bezoeker niet direct weet, welke termen verwacht je dat mensen gebruiken?
Als je eenmaal een aantal zoekwoorden en termen hebt gevonden, kun je verscheidene tools raadplegen om te zien hoeveel erop gezocht wordt. Daarna moet de content op jouw pagina’s aangepast worden om deze zoektermen optimaal te gebruiken.
Dit onderdeel kan enorm lastig zijn. Daarom raden wij aan om je door een SEO specialist te laten helpen.
Het belang van relevante teksten
Tekst die relevant is en actuele informatie bevat doet het altijd goed bij zoekmachines. Tegenwoordig kan Google ook de context van een stuk tekst interpreteren. Dit betekent als je het in één paragraaf over de verzorging van honden hebt en in de volgende paragraaf over de geschiedenis van olieverf schrijft, dat Google vraagtekens zet bij de inhoud van de pagina. Dan is de kans dat deze lager rankt groot.
Maak ook niet de fout om voor een zoekmachine te schrijven. Google is slim genoeg om dit te herkennen en zal je niet hoger ranken. Schrijf altijd voor jouw doelgroep, dus mensen!
Wat doet de concurrentie?
Een feit is dat je niet de enige bent die op de zoektermen die je gekozen hebt gevonden wil worden. Kijk maar eens goed naar wat de concurrentie doet. Als je als klein bedrijf tegen een grote internationale keten opbokst met dezelfde zoekwoorden, is het misschien handiger om te optimaliseren op andere termen. Dit is vooral belangrijk als je niet het budget hebt om gebruik te maken van advertenties.
Tevens kun je inspiratie opdoen bij concurrenten.Waar schrijven zij over? Welke acties lopen er bij hun? Geef er je eigen draai aan en houdt bezoekers geïnteresseerd met nieuwe content
Onze professionals nemen het graag van je over
SEO optimalisatie is een flinke klus. Er gaat veel tijd en energie in zitten die je misschien niet hebt. Daarom staan wij klaar om jouw website voor SEO te optimaliseren! Laten we samen met een lekker bakkie koffie kijken hoe wij de volle potentie uit jouw website kunnen halen.